آیا تا به حال فکر کرده‌اید که هزاران بار انفجار در موتور رخ می‌دهد؟​ بیشتر مردم در این مورد اصلاً فکر نمی‌کنند. هر بار که شمع جرقه می‌زند، مخلوط سوخت و هوا در آن سیلندر منفجر می‌شود.​ ​این پدیده در هر دقیقه صدها بار در موتور رخ می‌دهد. می‌توانید تصور کنید که چقدر گرما تولید می‌شود؟ انفجارهای داخل سیلندر نسبتاً کوچک هستند، اما با تعداد زیاد آن‌ها گرمای شدید تولید می‌شود.

آب رادیاتور، سیالی است که گرما را از موتور جذب می‌کند و سپس آن را از طریق رادیاتور دفع می‌کند. ​همچنین این کار را با وارد کردن جریان هوای گرم توسط بخاری در فصول سرد انجام می‌دهد.

 

چرا باید آب رادیاتور را تعویض کرد؟ ​

​آب رادیاتور در یک محیط گرم و تحت شرایط سخت عمل می‌کند و در طول زمان کارایی خود را از دست خواهد داد. از همه مهم‌تر، در صورت تعویض نکردن آب رادیاتور پس از مدتی قسمت‌های سرد موتور و رادیاتور در معرض خوردگی قرار می‌گیرند. ​

تعویض مایع خنک‌کننده باعث حذف آلاینده های موجود در آن ‌می‌شود که در نهایت از مسدود شدن سیستم خنک‌کننده و به خصوص ایجاد مشکل در فصل زمستان و تابستان جلوگیری می‌کند.​

 

چطور باید آب رادیاتور را بازبینی کرد؟

دقت کنید که مایع خنک‎ کننده می‌تواند داغ و تحت فشار باشد، پس در صورت بی‌دقتی بازبینیِ آن کار خطرناکی است.

اگر می‌خواهید این کار را انجام دهید، حتماً دقت کنید که خودرو برای چند مدت خاموش بوده باشد و این کار را آهسته انجام دهید در غیر این صورت ممکن است دچار سوختگی حاد شوید.

 

مقدار کم مایع خنک‌کننده می‌تواند باعث جوش‌آوردن موتور شده که خسارات زیادی را ایجاد می‌کند.

همانطور که گفتیم بهترین موقع برای چک کردن سطح مایع خنک‌کننده زمانی است که خودرو برای چند ساعت خاموش بوده است.

در برخی خودرو‌ها مایع خنک‌کننده در محفظه‌ی شفافی است که با نگاه کردن به آن می‌توانید بررسی کنید که آیا سطح آن بین min و max است یا خیر.

در باقی خودرو‌ها باید رادیاتور و منبع انبساط را باز کرده تا بتوانید سطح مایع را بررسی کنید.

پایین آمدن سطح خنک کننده می‌تواند به علت نشت خارجی یا داخلی باشد که هزینه تعمیر دومی بسیار بیشتر است.​ هر کدام از موارد نشتی باید به سرعت بررسی و برطرف شود، چرا که پایین آمدن سطح خنک‌کننده می‌تواند نتایج فاجعه‌باری را برای موتور به وجود بیاورد که هزینه تعمیر آنها نیز بسیار بالا خواهد بود.

اگر شما در جایی زندگی می‌کنید که در آن دمای پایین‌تر از دمای انجماد است، ما پیشنهاد می‌کنیم که شما از مکانیک بخواهید غلظت خنک‌کننده را بررسی کند. مایع خنک‌کننده که رقیق یا ضعیف می‌شود می‌تواند زمانی که دما به کم‌تر از صفر درجه سانتی گراد برسد، منجمد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *